تحقیق تعريفي جامع و مانع از «تمثيل» و «بين تمثيلي»

مطالب دیگر:
📝تحقیق در مورد به نام خدا 📝تحقیق در مورد بهبود سازمان و مديريت دانش 📝تحقیق در مورد بوت کردن کامپیوتر 7ص 📝تحقیق در مورد بودجه 📝تحقیق در مورد بهار و معاد 📝تحقیق در مورد بيماري موزائيك سيب 6 ص 📝تحقیق در مورد بيماري 📝تحقیق در مورد بيست و پنج خاطره از امام خميني 📝تحقیق در مورد بيماري پوسيدگي طوقه برنج 📝تحقیق در مورد بیماری آنفلوانزای مرغی 📝تحقیق در مورد بيوديزل 📝تحقیق در مورد بیمه 📝تحقیق در مورد تاثیر تمدن ایرانی بر تمدن اسلامی 📝تحقیق در مورد تابع 📝تحقیق در مورد تاثير دين باوري در زندگي فردي و اجتماعي 📝تحقیق در مورد تاثیر دمای پخت و زمان آن در میزان تردی و کلاژن در گوشت خرگوش 8 ص 📝تحقیق در مورد تاثیر نماز در زندگی فردی 📝تحقیق در مورد تاريخچه كشاورزي 📝تحقیق در مورد تاريخچه ياهو از ابتدا تا كنون 5 ص 📝تحقیق در مورد تاريخچه پست 📝تحقیق در مورد تاريخچه گاوداري در جهان 📝تحقیق در مورد تازه مسلمان 📝تحقیق در مورد تاریخچه نقاشی 10 ص 📝تحقیق در مورد تاسیسات و ساختمانهای باغبانی 📝تحقیق در مورد تحقيق شيمي
هم اکنون فایل با موضوع تحقیق تعريفي جامع و مانع از «تمثيل» و «بين تمثيلي» آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.
تحقیق تعریفی جامع و مانع از (تمثیل) و (بین تمثیلی),تحقیق ,تعریفی جامع و مانع از (تمثیل) و (بین تمثیلی),
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنیدجزییات بیشتر+دانلود

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 152

مقدمه

در آغاز كلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست كه بشناسد. و براي شناختن نياز به كلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1)

اسامي آن چه پيرامون انسان است و البته آن چه در ذهن و فكر و روح اوست، ‌كوشش اوست براي شناختن. اين اسم‌ها و كلمات، علامات و نشانه‌هايي هستند كه به معاني معيني دلالت مي‌كنند و واضح آن‌ها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود،‌ در ابتدا بر اشياي پيرامونش اسم گذاشت و اين نشانه‌هاي وضعي/ قراردادي شدند نام‌هاي واقعي اشيا. «نشانه‌ها وسايلي مقتصدانه هستند براي بيان معنايي كه يا حاضر است و يا قابل وارسي.»(2) انسان وقتي شيئي را ديد، تعريفي از آن شيء بر حسب صورت ظاهر،‌ هويت و كاركرد آن و اگر آن شيء مفهومي ذهني يا عقلي بود، تعريفي حاصل از ادراك آن در ذهنش نقش بست و به منظور آن كه از آن پس براي ناميدن آن شيء همه‌ي معنايي را كه در ذهنش دارد،‌ با تمام حدود و ثغور آن به زبان نياورد، به نام‌گذاري آن پرداخت. و از اين رو است كه نشانه‌ها «همه وسايلي مقتصدانه» هستند «براي بيان تعريفي طولاني» و «موجب صرفه‌جويي در اعمال ذهني».

نام اشيا را از آن رو كه به معنايي دلالت مي‌كنند دال، و معناي نهفته در آن را كه همان صورت ظاهر اشيا و مجموعه‌ي ويژگي‌هاي آن‌هاست- مدلول مي‌خوانيم. بنا بر تعريفي كه از نام‌ها و نشانه‌ها ذكر شد، دلالت اين نشانه‌ها بر معنا دلالتي وضعي و قراردادي است؛ نه مبتني بر شباهت واقعي ميان دال و مدلول. هم چنين‌اند علامت‌هاي اختصاري يا نشانه‌هايي نظير علامات راهنمايي و رانندگي.

با وجود قراردادي بودن رابطه‌ي ميان دال و مدلول در نشانه‌ها و از آن جهت كه اشيا پيش از وضع اين نام‌ها اسم ديگري (در ذهن انسان) نداشتند،‌ مدلول اين گونه اسم‌ها معناي حقيقي آن‌ها محسوب است و انسان به محض شنيدن يا خواندن اين اسامي، صور اين اشيا را با همه‌ي خصوصيات ظاهري و باطني كه از آن‌ها مي‌داند، به ذهن مي‌آورد؛ بدون آن كه ذهن در اين فرايند شناختن دچار تكلف و زحمت شود. چرا كه اسم‌ها در حكم علامت‌هايي هستند كه پس از وقع معنايي ثابت، معين و همه فهم دارند.

اما اين اولين و ابتدايي‌ترين كوشش انسان است براي نهان كردن معنا در پوشش لفظ و نشانه. كوششي كه به جز صرفه‌جويي و اقتصاد در اعمال ذهني و زباني و سهولت در ايجاد ارتباط با ديگران انگيزه‌ي ديگري مسبب آن نيست. در عين حال اين نشانه‌ها در حكم آينه‌هايي هستند كه معناي مورد نظر را به روشني و وضوح باز مي‌تابانند و اين معنا «واقعيتي است حاضر و موجود، يا واقعيتي كه مي‌تواند حضور داشته باشد.(4)»

پوشيدگي و عدم صراحت شيوه‌ها،‌ دلايل و انگيزه‌هاي ديگري نيز دارد و منجر به آفرينش شگردها و انواعي چون استعاره، تمثيل، نماد و رمز مي‌شود؛ اصطلاحاتي كه هر يك ، روشي است براي بيان مقصود و با وجود گونه‌گوني و بعضاً داشتن وجه تمايز با انواع ديگر، گاه به اشتباه به جاي يك ديگر به كار مي‌روند. در ادامه به بحث و بررسي پيرامون اين اصطلاحات، تعريف هر يك،‌ درجات پوشيدگي معنا در هر كدام، نوع رابطه‌ي دال و مدلول در هر يك و علل و انگيزه‌هاي به كار بردن آن‌ها پرداخته خواهد شد و البته نانوشته پيداست كه مقصود از اين تطويل كلام چيزي نيست جز به دست دادن تعريفي نسبتاً جامع و مانع از «تمثيل» و «بين تمثيلي» كه موضوع اصلي اين رساله است.


برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنیدجزییات بیشتر+دانلود